Råd och tipps om körning med skidor 



Vi kommer att fortsätta att ha ett nära sammarbete med mctouring.se och Hans Rönnegård som har lång erfarenhet av vinterkörning med MC.


Därför ör den här sidan till största delen länkar till mctourings webbsidor.


Kontakta mig för frågor och beställningar.



Hans Dahlberg / MC-skidan 


Jönåker, Sörmland, Sweden


Att tänka på vid körning med motorcykel med skidor


Att köra MC med skidor är något alldeles speciellt både roligt och spännande. Hur mycket motorcykeln väger har stor betydelse och allt under 200 kilo ger en betydligt roligare körning men det går också med en tyngre. För tunga motorcyklar innebär skidorna främst att jag kan få bättre kontroll vid dåligt underlag. Med lättare motorcyklar kan jag också leka lite mer, om jag så vill.


Skidorna ska bara användas när det behövs och då aldrig om det inte är snö eller is på underlaget. Om det är bar asfalt eller grus kommer skidorna att slitas ut väldigt fort. Framför allt den slitskena som finns under skidorna. Slitskenan kan dock bytas ut och ska så göras om den är allt för sliten men då behövs det en vinkelslip, svets och en ny järnskena. Det funkar med vanligt plattjärn i samma dimension som den som sitter på från början. Det går också att experimentera med andra legeringar som kan ge en bättre hållbarhet.


Kör jag med skidor så får inte heller dubben i däcken vara allt för lång, helst inte längre än 2 mm. Har jag för bra grepp så är risken att det hugger fast vid körning och då kan det lätt ske en olycka. Bakdäcket, framför allt, måste ges möjlighet att släppa och sladda ut.

Skidorna är vid leverans endast målade med grundfärg för bilfälgar (stålfälgar). Vi använder oftast den metoden och bättrar istället på färgen med jämna mellanrum för att hålla skidorna fräscha. Extra nödvändigt om de ofta används där det är salt på vägarna. Vill jag ha en mer tålig och hårdare färg så bör skidorna lackas om.


Skidorna ska vid montering med gummistropparna anpassas på ett speciellt sätt. När skidorna inte används ska gummistropparna lyfta skidorna så att de är en bra bit över underlaget, åtminstone 10 - 15 cm gärna mer. När du sätter fötterna på skidorna, utan att trycka, ska skidorna hamna ungefär 3 - 4 cm ovanför underlaget. När det behövs ska jag med ett ganska lätt tryck kunna trycka ner skidorna i underlaget och hålla dom där. För att få till detta måste jag experimentera med olika gummistroppar och i olika mängd. Om tre är för mjukt kan jag prova fyra, alternativt att jag provar med en annan sort brukar vara en viss skillnad i hårdhet? Har jag väl fått till det så brukar det sedan fungera mycket bra. Gummistropparna jag brukar använda är samma som lastbilar använder till sina kapell. Det går givetvis att experimentera även med andra material som töjer sig som fjädrar och andra typer av gummiremmar. Men det är viktigt att få till detta om det ska bli en bra och behaglig körning. Skidorna ska också dras åt så pass mycket vid infästningen i armen/staget att de inte sitter helt fast men inte heller för löst. Skidan ska inte kunna röra sig av sig självt när den hänger i luften utan endast kunna anpassa sig mot underlaget. Det är därför det sitter en bit gummi vid infästningen av skidorna, det ska göra att det går lagom trögt.


Som med all annan ny utrustning så krävs det tillvänjning. Det gäller att komma ut och prova, testa och se hur det blir bäst just för mig.


Jag hoppas det löser sig väl och att du får god nytta av skidorna men tänk på att de är ett stöd och hjälpmedel det är fortsatt du som kör och har förståndet 😊


Hans Rönnegård / hans@mctouring.se


Gagnef, Dalarna, Sweden

 

 

Things to keep in mind when driving motorcycle with skis


Riding a motorcycle with skis is something very special, both fun and exciting. How much the motorcycle weighs is very important and anything under 200 kilos gives a much more fun ride, but it is also possible with a heavier one. For heavy motorcycles, the skis mainly mean that I can get better control in poor weather with more snow and ice. With lighter motorcycles, I can also play and have more fun, if I want to 😊


The skis should only be used when needed and then never if there is no snow or ice on the surface. If it is bare asphalt or gravel, the skis will wear out very quickly. Applies above all, the wear rail that is under the skis. The wear rail can, however, be replaced and should be done if it is too worn but then I need a metal cutter / grinder and a welder.


If I drive with ski, the studs in the tires must not be too long, preferably no longer than 2 mm. If I have too good a grip, there is a risk that it gets stuck while driving and then an accident can easily happen because the ski will not slide. The rear tire, above all, must be given the opportunity to slip out a little.


The skis are on delivery only painted with primer for car rims (steel rims). We usually use that method and instead improve the color at regular intervals to keep the skis fresh. Extra necessary if they are often used where there is salt on the roads. If I want a more durable and harder color, the skis should be repainted.


When mounting with the rubber straps, the skis must be adapted in a special way. When the skis are not in use, the rubber straps should lift the skis so that they are a good distance above the ground, at least 10 - 15 cm more. When you put your feet on the skis, without pressing, the skis should end up about 3 - 4 cm above the ground. When needed, I should be able to push the skis into the ground with a fairly light pressure and keep them there as long as needed. To achieve this I have to experiment with different rubber straps and in different amounts. If three is too soft, can I try four, or should I try another variety? Once I have done that, it usually works very well. The rubber straps I usually use are the same as trucks use for their canopies. Of course, it is also possible to experiment with other materials that stretch like springs and other types of rubber straps. But it is important to achieve this if it is to be a good and comfortable ride. The skis should also be tightened so much at the attachment in the ski arm that they are not completely fixed but also not too loose. The ski should not be able to move by itself when it hangs in the air, but only be able to adapt to the surface. That is why there is a piece of rubber attached to the skis mount, it should make it sluggish enough.


As with all other new equipment, getting used to it is required. It is important to come out and try, test and see how it will be best for you.


I hope it works out well and that you get good use of the skis, but keep in mind that they are a support and aid, it is still you who drive and have the mind 😊


Hans Rönnegård / hans@mctouring.se


Gagnef, Dalarna, Sweden